Порядок повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України “Про запобігання корупції”

Корупція впливає на всі сфери суспільного життя і зачіпає інтереси усіх громадян. Ефективна боротьба з корупцією можлива тоді, коли кожен громадянин обізнаний із своїми можливостями викривати корупцію, впевнений у належному захисті його прав від можливих заходів негативного впливу, а у суспільстві сформована повага до викривачів корупції як відповідальних громадян. Одним із способів досягнення таких результатів є запровадження усіма установами механізмів заохочення та формування культури повідомлення.

Правова основа механізму заохочення та формування культури повідомлення

Правову основу формування та функціонування механізму заохочення та формування культури повідомлення складають Конвенція Організації Об’єднаних Націй проти корупції (ст. 33), Кримінальна конвенція Ради Європи про боротьбу з корупцією (ст. 22), Цивільна конвенція Ради Європи про боротьбу з корупцією (ст. 9), Закон України “Про запобігання корупції”. Держава заохочує викривачів та сприяє їм у повідомленні про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією  правопорушень, інших порушень Закону (ч. 1 ст. 53-1 Закону).

Порядок реалізації цієї норми визначений у п. 1 ч. 2 ст. 53-1 Закону, згідно з яким установа забезпечує викривачам умови для здійснення повідомлення шляхом впровадження механізмів заохочення та формування культури повідомлення.

Викривач

Викривач – фізична особа, яка за наявності переконання, що інформація є достовірною, повідомила про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України “Про запобігання корупції”, вчинених іншою особою, якщо така інформація стала їй відома у зв’язку з її трудовою, професійною, господарською, громадською, науковою діяльністю, проходженням нею служби чи навчання або її участю у передбачених законодавством процедурах, які є обов’язковими для початку такої діяльності, проходження служби чи навчання.

Відповідно до вимог абз. 20 ч. 1 ст. 1 та абз. 2 ч. 2 ст. 53-2 Закону України “Про запобігання корупції” особа вважається викривачем за сукупності таких умов:

  • наведена у повідомленні інформація має містити фактичні дані, що підтверджують можливе вчинення іншою особою корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення, інших порушень Закону, які можуть бути перевірені;
  • здійснити повідомлення повинна фізична особа (громадянин України, іноземець, особа без громадянства), у якої наявне переконання, що інформація є достовірною;
  • повідомлена особою інформація стала їй відома у зв’язку з її трудовою, професійною, господарською, громадською, науковою діяльністю, проходження нею служби чи навчання або її участю у передбачених законодавством процедурах, які є обов’язковими для початку такої діяльності, проходження служби чи навчання.

Канали повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України “Про запобігання корупції”

Внутрішні – способи  захищеного  (у  тому  числі  анонімного)  повідомлення  інформації  викривачем керівнику  або  уповноваженому  підрозділу  (особі)  органу,  юридичної  особи,  у  яких викривач  працює,  проходить  службу  чи  навчання  або  на  замовлення  яких  виконує  роботу, а  так  само  до  органу  вищого  рівня,  уповноважена  особа  якого  здійснює  контроль  за дотриманням  антикорупційного  законодавства  на  підвідомчих  підприємствах,  в  установах та організаціях.

Зовнішні – шляхи  повідомлення  інформації  викривачем  через  фізичних  чи  юридичних  осіб,  у  тому числі через медіа, журналістів, громадські об’єднання, професійні спілки тощо.

Регулярні – способи  захищеного  (у  тому  числі  анонімного)  повідомлення  інформації  викривачем органам  прокуратури,  Національній  поліції,  Національному  антикорупційному  бюро України,  Державному  бюро  розслідувань,  Національному  агентству  з  питань  запобігання корупції.

Наявність статусу викривача може підтверджуватись документами про здійснення ним повідомлення.

Такими документами можуть бути копія:

  • відповіді  органу,  юридичної  особи  публічного  права,  юридичної  особи,  зазначеної  в  ч.  2  ст.  62 Закону на повідомлення (заяву, скаргу тощо) викривача;
  • листа  органу,  юридичної  особи  публічного  права,  (юридичної  особи,  зазначеної  в  ч.  2  ст.  62 Закону) про результати попередньої перевірки повідомлення;
  • повідомлення  Національному  агентству  про  початок  досудового  розслідування  за  участю викривача (відповідно до вимог ч. 9 ст. 214 КПК України);
  • повідомлення  Національному  агентству  про  участь  викривача  у  справі  про  адміністративне правопорушення, пов’язане з корупцією (відповідно до вимог ч. 5 ст. 257 КУпАП).

Наведений перелік не є вичерпним, наявність статусу викривача в особи у зв’язку із здійсненим нею повідомленням можуть підтверджуватися й іншими документами, виданими уповноваженими органами.

Єдиний портал повідомлень викривачів

Це інформаційно-комунікаційна система, яка має комплексну систему захисту інформації з підтвердженою відповідністю згідно із Законом України «Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах», що забезпечує обмін даними з викривачем за допомогою мережі Інтернет, збирання, зберігання, використання, захист, облік, пошук, узагальнення повідомлень про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону, а також іншої інформації, в тому числі про статус викривачів, стан та результати розгляду їх повідомлень про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону.

Подання повідомлень (у тому числі анонімних) через внутрішні канали повідомлення здійснюється через відкритий для цілодобового доступу Портал та спеціальні телефонні лінії.

Захист персональних даних

Функціонування Порталу передбачає обробку персональних даних, якщо вони повідомлені викривачем, а також персональних даних осіб, які мають доступ до Порталу, у цілях забезпечення захисту викривачів, проведення належної перевірки за повідомленнями викривачів та виконання функції адміністратора.

Обробка зазначених даних здійснюється на підставі Закону та не потребує згоди суб’єктів персональних даних.

При цьому доступ до Порталу мають викривачі в частині здійснення ними повідомлень та отримання інформації про стан і результати їх розгляду.

Держателем та відповідальним за адміністрування Порталу є Національне агентство з питань запобігання корупції, яке встановлює порядок його ведення та здійснює захист інформації, що міститься в Порталі.

Портал гарантує викривачам дотримання умов конфіденційності та анонімності, а також забезпечує доступ до інформації про стан та результати розгляду їх повідомлень.

Відповідно до ч. 2 ст. 53-2 Закону України “Про запобігання корупції” вимоги до повідомлень (у тому числі анонімних) та порядок їх розгляду визначаються Законом. Повідомлення підлягає розгляду, якщо наведена у ньому інформація містить фактичні дані, що вказують на можливе вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення, інших порушень Закону, які можуть бути перевірені.

Попередній розгляд повідомлень, поданих через зовнішні або внутрішні канали повідомлення, відбувається у строк не більше десяти робочих днів з дня внесення інформації до Порталу.

У разі непідтвердження фактів, викладених у повідомленні, керівник або працівник уповноваженого підрозділу (уповноважена особа), відповідальна за проведення попереднього розгляду, може підготувати висновок (довідку, доповідну або службову записку) на ім’я керівника органу про те, що викладені у повідомленні відомості не підтвердились.

Якщо за результатами попереднього розгляду повідомлення викладена у ньому інформація підтверджується, винні особи притягаються до дисциплінарної відповідальності уповноваженим на це суб’єктом організації.

У разі якщо під час проведення попереднього розгляду виявляються ознаки корупційного правопорушення чи правопорушення, пов’язаного з корупцією, матеріали передаються відповідному спеціально уповноваженому суб’єкту у сфері протидії корупції або Державному бюро розслідувань (абз. 7 ч. 3 ст. 53-2 Закону).

Звертаємо увагу, що відповідно до абз. 9 ч. 3 ст. 53-2 Закону особі, яка здійснила повідомлення, надається детальна інформація про результати попереднього розгляду, а також дисциплінарного провадження (якщо воно проводилося) у триденний строк з дня завершення відповідного розгляду чи провадження.